Turistika v Pyrenejach

Začiatkom decembra sme využili dva voľné dni na to, aby sme strávili predĺžený víkend v španielskych Pyrenejach a podnikli niekoľko turistických trás. Tentokrát sme sa priblížili čo najbližšie k „vstupnej bráne“ do Národného parku Ordesa y Monte Perdido a udomácnili sa v samom srdci v malej dedinke Torla. Hneď na druhý deň po našom príchode nás čakala túra k vodopádu „Cola de Caballo“. Cestu k nemu nám však skrížilo nepriaznivé počasie.

Najznámejšia turistická trasa v Pyrenejach je medzi Španielmi bez pochybnosti výstup k vodopádu s názvom Konský chvost „Cola de Caballo“. Vedie k nemu doslova vychádzková trasa, ktorá je hlavne počas letných prázdnin tak preplnená, akoby ste zašli do nákupného strediska. Vhodná je aj pre rodiny s deťmi, ktoré sa sem vyberú na malý piknik v prírode. Počas hlavnej sezóny nie je možné autom zaparkovať na parkovisku „Pradera“, odkiaľ začína niekoľko turistických trás, avšak z dediny Torla-Ordesa sem premáva pravidelná autobusová linka. Zdatnejší turisti od známeho vodopádu „Cola de Caballo“ pokračujú ďalej k horskej chate „Refugio de Góriz“ a odtiaľ na 3. najvyšší vrch Pyrenejí Monte Perdido (3354 m).

Dedinka v Pyrenejach Torla

V dedine Torla – Ordesa, ktorú prezývajú vstupná brána do Pyrenejí, nájdete všetko, čo počas pobytu využijete. Malé obchody s potravinami, mäsiarstvo (kúpte si údeniny – chorizo, salchichón alebo lomo), pekáreň (určite vyskúšajte najlepší španielsky suchý koláč trenza – vrkoč), lekáreň, reštaurácie a bary, obchody so suvenírmi, či športovými potrebami (prenajímajú mačky alebo snežnice na túry). Všetko nájdete na ulici „Calle Fatás“ a „Calle Francia“ v strede dediny, len nezabudnite, že Španieli majú obedňajšiu prestávku „siestu“ a obchody zatvárajú o druhej hodine poobede. Opäť otvorené sú okolo pol piatej až piatej hodiny. Ak by ste potrebovali mapu alebo informácie o turistických trasách, vydajú vám ich v hoteli alebo v informačnom stredisku „Centro de visitantes“ pri hlavnej ceste hneď vedľa veľkého parkoviska.

Odporúčam aj ďalší článok: Výlet v Pyrenejach: Nádherné výhľady, krásne dediny a jedlo pre gurmánov

Torla - Ordesa Iglesia San Salvador
Pohľad na kostol Iglesia de San Salvador v dedinke v Pyrenejach Torla – Ordesa.

Odchody autobusov

Ak sa vyberiete na turistiku k vodopádu Cola de Caballo, alebo budete pokračovať vyššie na vrch Monte Perdido, počas Veľkej noci a letných prázdnin premáva na parkovisko Pradera (odtiaľto začínajú turistické trasy) autobus. Odchody autobusov začínajú už o 6:00 hod. ráno z veľkého parkoviska pri hlavnej ceste v Torla – Ordesa a intervaly sú každých 15 až 20 minút. Posledný odchod z parkoviska Pradera smerom do dediny Torla je od 20:30 až do 22:00 hod. v závislosti od mesiaca. Presné odchody autobusov, ako aj ceny lístkov (spiatočný základný stojí 4,50 eur) nájdete na stránke Ordesa.com.

Dedina Torla - Ordesa Pyrenejach
Z dediny Torla – Ordesa v Pyrenejach nasadáme do auta a vyrážame smerom k parkovisku Pradera.

1. (Ne) výstup na Konský chvost „Cola de Caballo“

Začiatok trasy: parkovisko Pradera
Dĺžka trasy: 10,33 km (oficiálna dĺžka trasy je 17,4 km)
Čas: 3:27 minút

Turistický výstup na Cola de Caballo je populárny asi pre svoju publicitu v posledných rokoch. Ešte pred desiatimi rokmi sa domácim obyvateľom Pyrenejí ani nesnívalo o tom, že sem jedného dňa budú prúdiť húfy turistov. Preto nás recepčná v hoteli upozornila na to, že ak sa chystáme zaparkovať autom na parkovisku Pradera, mali by sme tam prísť okolo desiatej hodiny. Neskôr sa môže stať, že bude parkovisko preplnené, zatvoria ho a už sa tam nedostaneme. Vyrazili sme preto hneď po raňajkách okolo deviatej hodiny. Čakalo nás ešte oškrabovanie námrazy z okien auta (bolo -1 stupeň Celzia) a okolo pol desiatej sme sa už nachádzali na parkovisku Pradera.

Na začiatku turistickej trasy bolo jasné, že cesta k vodopádu Cola de Caballo bude zaujímavá. Studený zimný vzduch sa predieral pod kožu, avšak vďaka nášmu rýchlemu tempu nemal šancu preniknúť pod termo oblečenie. Na niektorých zamrznutých plochách turistického chodníka sme predbiehali rodinky s deťmi a skupiny kamarátov. Poznať bolo nedávne sneženie a aj to, že vďaka takému veľkému počtu turistov, turistický chodník pokrytý snehom sa o pár metrov môže premeniť na ľadovú plochu.

Turistický smerovník Cola de Caballo Refugio de Góriz
Turistický smerovník k vodopádu Cola de Caballo a k horskej chate Refugio de Góriz.
Červená značka smerom ku Konskému chvostu Cola de Caballo
Červená značka smeruje k vodopádu Konský chvost „Cola de Caballo“.

Pôvodne nás čakal 8,7 kilometrový jednosmerný úsek cesty. Na štvrtom kilometri však už išlo do tuhého. Skúsení turisti si začali nasadzovať mačky na obuv a my sme aj napriek tejto skutočnosti pokračovali v ceste ďalej po miestami zľadovatenom povrchu ešte pol kilometra. Po prekročení kritického úseku sme si s Victorom povedali, že nejdeme hazardovať so svojim životom a otočili sme to späť. Avšak cesta, ktorá ešte pred pár minútami bola prechodná, sa zrazu stala doslova klziskom. A tak sme sa začali spúšťať po zadku. Ja dobrovoľne a môj partner nedobrovoľne.

Cestu späť sme si nakoniec vychutnali po druhej strane rieky Arazas, míňali sme 2 vodopády a 10-kilometrovú turistiku sme nakoniec oslávili silným vývarom „caldo“ v bare na parkovisku Pradera a dobrý pocitom, že sme to v pravý čas otočili späť. Výstup cez vodopád Cola de Caballo, horskú chatu Refugio de Góriz, až na samotný vrch Monte Perdido úspešne absolvovala moja kamarátka Alexandra – Madridčanka, ktorá svoju skúsenosť opísala v článku Výstup na Monte Perdido.

Rieka Río Arazas po ceste k Pradera
Rieka „Río Arazas“ po ceste k parkovisku Pradera.

Turistické trasy z dediny Torla

Dedinka Torla v Pyrenejach má svoje nezameniteľné čaro. Viem, že krásnych dedín je v Španielsku naozaj veľa, ale keď prídem do novej, ešte neprebádanej obce, vždy má niečim očarí. Torla – Ordesa odkrýva nádherné výhľady na pahorky hôr, v zime privoniate sviežemu a ostrému vzduchu a svoje čaro jej dodáva klasická kamenná architektúra a úzke uličky, ktorými sú typické aj viaceré dedinky v Pyrenejach.

Torla má aj strategickú polohu, pretože sa odtiaľto dajú uskutočňovať viaceré turistické trasy a v letných mesiacoch sa sem môžete vydať na zaistenú cestu v náročnom horskom teréne „ferratu“, splavovať rieku Ara, či ísť na rafting alebo caňoning. V horskom teréne je možné vybrať sa na výlet na terénnych autách s pohonom 4×4. Možností je teda viac než dosť.

Torla - Ordesa športové aktivity
Počas leta je v Pyrenejach možné využiť aj veľké množstvo adrenalínových športov.

2. Turistika Torla – Pradera (parkovisko)

Dĺžka trasy: 13,03 km
Čas: 3:45 min.

Na druhý deň po našom neúspešnom výstupe na konský chvost boli všetky turistické chodníky vo vysokých nadmorských výškach pokryté vrstvou ľadu. Tak sme si povedali, že na to pôjdeme z opačného konca a túru začneme v nižšej nadmorskej výške (1033 metrov.) Auto sme nechali na parkovisku v Torla – Ordesa a na túru vyrazili priamo z dediny. Našim cieľom bolo prísť k parkovisku Pradera v Národnom parku Ordesa y Monte Perdido, odkiaľ sme deň predtým začali výstup. Mali sme akoby seriál na pokračovanie. Až na to, že najprv sme videli 2. časť a potom prvú.

Údolie Broto Valle de Broto
Vstupujeme do údolia pod dedinou Torla – Ordesa.
Teplota okolo nuly a vyrážame na túru v Pyrenejách
Teplota okolo nuly a vyrážame na túru z Torla – Ordesa na parkovisko Pradera po vlastných.

V našom prípade nám to vôbec neprekážalo. Spoznali sme nádherné prostredie okolia dediny Torla a na túre míňali skoro všetky ročné obdobia s odlišným vegetačným pásmom. Slnko, sneh, poľadovicu a dážď. Čím bližšie sme sa približovali k parkovisku Pradera, tým viac sa ochladzovalo a my sme potrebovali niečim zahriať. A tak sme celý premrznutí, z ruksaku vytiahli dobre vychladený „Tatranský čaj“.

Les Pyreneje
V lese nie je ani živej duše.
Vodopád Pyreneje
Na protiľahlom kopci spozorujem vodopád a kamenný most. Snažím sa zazoomovať, ako to len ide na Canone.

Turistická trasa v blízkosti rieky Arazas viedla popri niekoľkých vodopádoch a nám sa tak otvorila nádherná scenéria Pyrenejí. Vybrali sme sa po spodnej ceste „Ordesa por Turieto Bajo“ (GR II) a dnes trochu ľutujeme, že sme sa nevrátili po vrchnom turistickom chodníku. Bola nám taká zima, že sme chceli byť čo najskôr v teple. Vám však túto trasu „Ordesa por Turieto Alto“ odporúčam. Naskytnú sa vám krásne výškové výhľady na okolitú prírodu. Len sa nezabudnite teplo obliecť, pretože na túto stranu kopca nikdy nesvieti slniečko.

Nachádzame sa na strane kopca, na ktorú nikdy nesvieti slniečko
Nachádzame sa na strane kopca, na ktorú nikdy nesvieti slniečko.
Rieka Arazas v údolí Valle de Ordesa
Zasnežené stromy pri rieke Arazas v údolí Valle de Ordesa vytvárajú nádhernú prírodnú scenériu.
Už len prejsť cez drevený most a sme opäť na parkovisku Pradera
Už len prejsť cez drevený most a sme v cieli našej cesty – Parkovisko Pradera.

Hľadáte zaujímavé miesto na návštevu v Pyrenajach? Mám pre vás Tip na výlet: Budhistický chrám v Španielsku

3. Turistika Torla – Puente de los Navarros

Dĺžka trasy: 8,52 km
Čas: 2:54 minút

Tretí a zároveň posledný deň nášho výletu v Pyrenejach sme sa vybrali na prieskum rieky Ara až k rímskemu mostu „Puente de los Navarros“. Je to miesto, pod ktorým sa do rieky Ara prichádzajúcej z údolia „Valle de Bujaruelo“, vlieva rieka Arazas z Národného parku Ordesa y Monte Perdido a pokračuje až do dediny Torla, kde si uchováva názov Ara. Je to nenáročná turistika s miernym prevýšením na jej konci, ktorá vám ukáže niekoľko tvári prírody. V jednej jej časti sú stromy v lese obrastené machom alebo maskujú malé schované bunkre popri turistickom chodníku. V druhej časti zas odkrývajú pohľad na obidve rieky, až som mala chuť skočiť a vykúpať sa v tyrkysovej vode. Nuž asi iba s neoprénom.

Rieka Ara pod dedinou Torla - Ordesa
Na rieku Ara sme sa pozreli zblízka.
Smer rímsky most Puente de los Navarros
Deň predtým sme sa vybrali na túru smer Ordesa por Turieto“. Dnes smerujeme k rímskemu mostu Puente de los Navarros.
Počasie na túru praje, neskôr začne poprchať
Počasie na túru praje, neskôr však začne poprchať. Nasadili sme kapucne a šli ďalej.

V poslednej časti turistickej trasy sa nenechajte zmiasť turistickým značením, ktoré je v niektorých prípadoch v Španielsku odlišné od toho slovenského. Napríklad ide o značku na zemi, ktorá informuje o zmene smeru trasy. Nakreslený vzor (viď spodný obrázok) naznačuje odkiaľ ste prišli a kam máte smerovať. Nepomýľte si preto túto značku so šípkou. Samotný rímsky most „Puente de Navaros“ je trochu maskovaný. Pred ním stojí novovybudovaný most a tak ho trochu zatieňuje. Lepšie ho uvidíte, ak sa naň pozriete priamo z nového mosta. Ten rímsky je bohužiaľ uzatvorený pravdepodobne pre jeho narušenú statiku.

Rieka Río Ara
Už dávno som nevidela tak tyrkysovú rieku akou je río Ara.
Na tomto mieste vlieva rieka Arazas do rieky Ara
Na tomto mieste sa vlieva rieka Arazas do rieky Ara. Ďalej do dediny Torla pokračuje pod názvom Río Ara.
Turistická značka informujúca o zmene smeru
Turistická značka informujúca o zmene smeru. Ďalej pokračujeme po ceste doprava.
Na tomto sú hranice dvoch údolí Bujaruelo a Ordesa
Koniec krátkej túry: Puente de los Navarros

Pyreneje v zime iba s výstrojom

Do španielskych Pyrenejí sa síce oplatí vybrať ktorýkoľvek deň v roku, ale počas zimy by ste mali zvážiť výber turistickej trasy a správnej turistickej obuvi. Vo vyšších nadmorských výškach môže byť terén zľadovatený a preto určite odporúčam vziať si so sebou turistické mačky „crampones“ alebo pri veľkej pokrývke snehu snežnice „raquetas de nieve“. V dedinke Torla – Ordesa je niekoľko športových obchodov, ktoré ich požičiavajú. Zabezpečte si ich deň pred výstupom, pretože obchody otvárajú až o desiatej hodine ráno a to by ste už mali začať výstup.

Počas krátkeho pobytu v Pyrenejach v dedinke Torla som pochopila jednu vec. Existuje nespočetné množstvo menej promovaných turistických trás, na ktoré sa oplatí vybrať. Nemusí to byť najznámejšia trasa, lebo veď príroda nepozná reklamu, každý jej kút je krásny. Ak hľadáte ďalšiu inšpiráciu na krátku turistiku po okolí dediny Torla, pozrite si opäť stránku Madridčanky, ktorá spísala ďalšie Krátke treky z dediny Torla v Pyrenejach.

Odporúčaný bar a reštaurácia v Torla

Tabas bar – A Borda Samper – jediný bar v Torla, kde večer neponúkajú menu v podobe 3. chodov, ale môžete si objednať chutné a podomácky pripravené tapasy. Určite odporúčam fašírky v rajčinovej omáčke „albondigas con tomate“, artičoky „alcachofas“ a opražený kus slaniny s kožou, nakrájaný na kúsky „torreznos“.

Hotel Villa de Torla – je hotel s reštauráciou, ktorý ponúka najlacnejšie večerné menu z okolitých podnikov (neviem prečo, ale vo všetkých reštauráciách ponúkajú poväčšine iba menu). Stojí síce 16 eur, ale v cene máte predjedlo, prvý chod, druhý chod, dezert, víno, chleba a keď toto všetko zvládnete, môžete ísť spokojne odfukovať a povinne si na druhý deň naordinovať turistiku, aby ste to všetko spálili. Hotel má svoj vonkajší bazén, vírivku, pinpongový stôl a ponúka službu – prípravu desiaty, ktorú je potrebné nahlásiť na recepcii deň dopredu do 21:00 hod.

Hotel Villa de Torla
Hotel Villa de Torla vpravo

Aragónska legenda

Iba kúsok od nášho hotela Hotel Villa de Torla, v kostole „Iglesia de San Salvador“ sa ukrýva krypta sv. Juraja. San Jorge (po španielsky) sa stal legendou Aragónska, pretože v jaskyni prebodol draka a zachránil tak život nielen princeznej, ale aj ostatným obyvateľom. Pred jeho zabitím mu každý deň museli prinášať dary v podobe jahniatka a jednej ľudskej obete. Posledný deň bola medzi obyvateľmi vylosovaná princezná. Smrti však unikla o vlások, pretože v jaskyni stretla sv. Juraja. Legenda hovorí o tom, že z krvi, ktorá vytryskla z mŕtveho netvora sa zrodila krásna červená ruža. A tú San Jorge daroval princeznej.

Keď sa o jeho čine dozvedel kráľ, rozhodol sa obdarovať rytiera nepredstaviteľným bohatstvom. Svätý Juraj však svoj majetok rozdelil medzi obyvateľov. Na jeho pamiatku postavili v obci kostol, spod ktorého začala pretekať zázračná voda liečiaca chorých ľudí. San Jorge, ktorého často vyobrazujú na koni aj s kópiou, ako zápasí s drakom, sa stal patrónom Aragónska a dnes sa na jeho počesť oslavuje v tomto regióne sviatok „Día de Aragón“ (23. apríla). Deň, ktorý je zároveň Svetovým dňom knihy „Día mundial del libro“. Ak vás zaujímajú typické španielske fiesty, inšpirujte sa článkom Tradičné španielske slávnosti očami Slovákov a Čechov a v najbližších mesiacoch navštívte Španielsko. Akciové letenky si môžete zaobstarať aj vďaka Pelikánu.

Iglesia de San Salvador Torla
Kostol Iglesia de San Salvador v dedinke Torla v Pyrenejach.

Akciové letenky do Španielska (a iných destinácií) nájdete cez stránku Pelikan.sk.