Janosikove diery v Spanielsku

Lávky, rebríky, reťaze, vodopády, malé jazierka a nádherné skalnaté útvary. Takto vyzerá turistický chodník Barranco de la Hoz v Španielsku. Všetky prírodné úkazy sa nenápadne podobajú presláveným Jánošíkovym dieram v Krivánskej Malej Fatre na Slovensku. Namiesto Dierového potoku však preteká cez kaňon Biely potok „río Blanco“.

Turistický chodník „Jánošíkove diery“ v Španielsku som mala na svojom zozname miest „must to see“. Pomaličky si z tohto zoznamu visiaceho na stene v kuchyni škrtám, ale turistika Barranco de la Hoz z dedinky Calomarde zostalo dlho-predlho nepovšimnutá. Niežeby som na ňu zabudla, ale vždy sme sa snažili zájsť na výlet v blízkom okolí Zaragozy.

Ísť na otočku, teda v rovnaký deň prejsť 400 km, znamená skoré ranné vstávanie počas víkendu a to sa nikomu z nás nepáčilo. Aj keď, nakoniec nikdy nie je neskoro na to, aby sa mohlo vyraziť pokojne aj neskôr. Kde je chuť, tam je aj vôľa a kde je vôľa, tam je cesta. Tak sa aj vy pokojne môžete vydať na cestu, či už z Madridu, Valencie, Zaragozy alebo iného kúta Španielska.

Aktívny oddych v Španielsku

Ako si predstavujete aktívny oddych? Pre mňa osobne je oddychom a zároveň naplnením, keď môžem objavovať históriu Španielska v akejkoľvek podobe a pobyt na čerstvom vzduchu. Taký, ktorý je prevoňaný „parfumom“ borovicového lesa a v ktorom „prírodní speváci“ dokážu zaspievať každú minútu inú, originálnu pieseň. Ani hudobné nástroje nie sú potrebné. Ako podmaz postačí šum vetra a tiché žblnkotanie pretekajúcej rieky.

Takéto pocity vo mne vyvoláva samotná príroda. Aj keď iba na chvíľku, ale rada utečiem z ruchu mesta do prírody. Niekedy si síce vypočujem litánie o tom, či nemôžeme mať pokojný víkend, ale ja tlačím na pílu a presviedčam ako malé dieťa, ktoré túži po novej hračke (takej však nehmotnej). Hračke, ktorú nájde v prírode na každom kroku. Pohľady na ňu ma dostanú a z takéhoto zážitku žijem minimálne týždeň, až do ďalšieho víkendu. Počas dvoch rokov, ktoré žijem v Španielsku sme už podnikli nemalé množstvo výletov. Pár turistických chodníkov som spísala aj do tohto článku: 5 turistických trás v Aragónsku.

Jánošíkové diery pri obci Albarracín

Môjmu naliehavému proseniu nakoniec podľahol. O jedenástej hodine ráno vyrážame na skoro 200 kilometrovú cestu. Nie je to málo kilometrov, ale našťastie cesta trvá niečo cez 2 hodiny. Predĺži sa však iba kvôli tomu, že zastavujeme popri ceste pred dedinou Albarracín v obchode s názvom Sierra de Albarracín. Kupujeme tu pár vynikajúcich údenín a syrov. Okolie Teurelu je známe tým, že tu vyrábajú najlepšiu šunku jamón serrano pod slnkom. Bežne si aj v obchode v Zaragoze pýtame šunku z Teruelu.

Sierra de Albarracín je nielen názov obchodu, ale aj pohoria, ktoré zasahuje do troch regiónov Španielska: Aragónsko, Castília-La Mancha a Valencia, a v ktorom už onedlho spoznáme dve ľahké turistické trasy s celkovou dĺžkou 15 km (cca 5 hodín). S autom prejdeme cez dedinku Albarracín, známu svojim jediným modrým domom v obci vďaka romantickému príbehu Rómeo a Júlia v Španielsku a ďalej pokračujeme do Calomarde. Parkujeme popri ceste na konci dediny, odkiaľ začína turistický chodník Barranco de la Hoz cez kaňon „Cañón del río Blanco“, až do dedinky Frías de Albarracín.

Turisticka mapa Barranco de la Hoz Spanielsko
Turistický chodník SL-TE 40 s názvom Barranco de la Hoz.

Turistická trasa (tam): Calomarde – Frías de Albarracín (Španielsko)

Turistický chodník: Barranco de la Hoz
Dĺžka trasy: 8,1 km
Čas túry: 2 hod. 10 min.
Značka: zelená, žltá

Turistický chodník začína na konci dediny Calomarde. Trasa vedie cez malú priehradu „Presa del Ahogado“, popri kaňonu, v ktorom preteká Biely potok „Cañón del río Blanco“, cez lávky a rebríky z oceľovej konštrukcie, skalnaté útvary popri „Puente de Toba“, malé prírodné jazierka a tichý lesík. Na trase míňame aj opustený vodný mlyn „Molino de las Pisadas“ a tehelňu „La tejería“, odkiaľ už cesta pokračuje cez riedky les. Neskôr sa napájame na lesnú asfaltovú cestu, po ktorej sem-tam prešlo nejedno auto, míňame planinu s výhľadom na skalnaté kopce, až sa dostaneme do tichej dedinky Frías de Albarracín.

Hneď na začiatku dediny nachádzame bar s reštauráciou s názvom El Mirador, z ktorej, ako samotný názov napovedá, je nádherný výhľad na dedinku a okolitú prírodu. Ako sme si tak sedeli na terase, fascinovaní okolitou prírodou, nazreli sme do Google Mapy, aby nám prezradila niečo viac o danom mieste. Zistili sme, že iba niečo cez 10 kilometrov (2 hodiny cesty) od dediny Frías de Albarracín, začína svoju púť najdlhšia rieka Iberského polostrova – río Tajo. Má dĺžku 1088 km a ústi v meste Lisabon v Portugalsku. Bod na mape nájdete pod označením „Nacimiento del río Tajo“.

smer Puente de Toba
Smer mostík Puente de Toba cez roklinu skaly.
turisticky chodnik Barranco de la Hoz
Turistický chodník Barranco de la Hoz vedie z dediny Calomarde v Španielsku.
mostik Puente de Toba Spanielsko
Mostík Puente de Toba na ceste Barranco de la Hoz z Calomarde v Španielsku.
Biely potok turistika Spanielsko
Biely potok „El río Blanco“ lemuje turistický chodník Barranco de la Hoz v Španielsku.
lesik na turistickom chodniku Barranco de la Hoz
Turistický chodník Barranco de la Hoz je zaujímavý prechodom cez lávky, rebríky, skalnaté útesy a lesík.
cesta je dobre znacena Spanielsko
Táto cestička vedie až do dedinky Friás de Albarracín, odkiaľ sa dá pokračovať až k miestu, kde začína svoju púť rieka Tajo.
kedysi mala vodna nadrz
Kedysi sa pravdepodobne na tomto mieste nachádzala malá vodná nádrž.
po ceste do Frias de Albarracin nam aj slniecko zasvietilo
Po ceste do Frías de Albarracín nám aj slniečko zasvietilo.
v dialke uz vidiet dedinu Frias de Albarracin v Spanielsku
V diaľke je už vidieť náš cieľ – dedinu Frías de Albarracín.
nadherny vyhlad na terase baru El Mirador
Malé občerstvenie sme si vychutnali s nádherným výhľadom na terase baru El Mirador.

Turistická trasa (späť): Frías de Albarracín – Calomarde (Španielsko)

Turistický chodník: Ruta de las Banderas
Dĺžka trasy: 6,6 km
Čas túry: 2 hod. 15 min.
Značka: zelená, červená

Po ceste späť z dediny Frías de Albarracín sme zvolili druhú turistickú trasu, aby sme sa nevracali po tom istom „vyšliapanom“ chodníčku. Ja síce tvrdím, že príroda je krásna aj z druhej strany. Teda, to, čo sme mali za chrbtom, akoby sme našli pred očami, ale Victor ma prehovoril, aby sme nad dedinou Frías de Calomarde zabočili doprava a vydali sa po chodníku „Ruta de las Banderas“.

Môžem vám teda povedať, že táto turistická trasa je krásna a dokonca o niečo zelenšia. Prechádzali sme cez zazelenané hory a doly, polia a lúky, či dokonca nazreli aj do údolia z vyhliadky „Mirador de la Vega“. Odtiaľto lesná cestička pokračovala dole z kopca a napájala sa na lesnú cestu, kde nebolo ani živej duše. Až pred dedinkou Calomarde stretávame pár domácich, ktorí sa pravdepodobne vybrali na prechádzku za domom. Kiež by som mala takéto „okno“ do prírody za svojim domom.

vyhliadka Mirador de la Vega
Vyhliadka Mirador de la Vega na turistickom chodníku Ruta de las Banderas.
zeby sme po ceste nasli aj nejake hriby
Žeby sme si po ceste nazbierali aj nejaké hríby? Bohužiaľ sme nijaké nevideli.

Na turistiku z Madridu a Valencie

Dedinka v provincii Teruel – Calomarde, odkiaľ začína turistický chodník Barranco de la Hoz, je dostupná hlavne pre tých, ktorí bývajú alebo sa chystajú navštíviť veľkomestá Madrid a Valencia, alebo bývajú v ich okolí. Najlepším dopravným prostriedkom je auto, a tak, ak sa sem vyberiete z Madridu na víkend, na pol ceste sa môžete zastaviť v meste s visiacimi domami „las casas colgadas“ – Cuenca, o ktorom napísala sprievodkyňa (Madridčanka) Alexandra vo svojom článku – Výlet do Cuency.

Ako sa dostať do Calomarde:

z Madridu (klik – otvorí sa Google Mapa) – 261 km (3 hod. 15 min.)
z Valencie (klik – otvorí sa Google Mapa) – 198 km (2 hod. 20 min.)