Pobrezie Costa Brava Cadaques

Obujte si tenisky, zoberte ruksaky na chrbát a vyberte sa v ústrety prírode. Do raja, na pobrežie Costa Brava, ktoré obmýva Stredozemné more. V prírodnom parku Cap de Creus sa nachádzajú panenské zátoky s priezračnou vodou a bohatým podmorským svetom. Veď nenadarmo tento kút Španielska očaril aj umelca Salvadora Dalího, ktorý mal dom na pláži Platja Portlligat v obci Cadaqués.

Tak ako Salvador Dalí, aj my sme sa aspoň na päť dní usídlili na kopci v obci Cadaqués v Španielsku, odkiaľ sme každý deň podnikali „výpravy“ na inú pláž tohto nádherného hornatého pobrežia Costa Brava. Dopravný prostriedok sme zvolili auto, ktoré nám dovoľovalo zaparkovať v blízkosti pláže a ďalej už pokračovať v ceste pešo. Môžete však zvoliť aj iný dopravný prostriedok, ako napríklad motorku, elektrický bicykel alebo dôjsť k zátokám aj pešo po turistických chodníkoch z Cadaquésu. Trochu mi táto časť pobrežia Costa Brava pripomínala ostrov Menorka. K tým najkrajším zátokám sme sa pred dvoma rokmi dostali po chodníkoch s názvom „Camí de Cavals“.

Parkovanie pri zátokách

Parkoviská pri zátokách v prírodnom parku Cap de Creus majú určitú kapacitu. Ak prídete medzi 10 a 11tou hodinou, mali by ste si uchmatnúť voľné miesto na parkovanie. Ak však prídete medzi 12 a 13tou, koledujete si o to, že už nezaparkujete. Na väčšine miest sa neplatí. Bezplatne parkovať sa dá pri vyhliadkach „mirador“ alebo priamo pod majákom Cap de Creus. Detaily o možnostiach parkovania uvádzam nižšie pri jednotlivých plážách.

Parkovanie pod Cap de Creus
Ak sa vyberiete k zátoke Cala Fredosa, zaparkujte priamo pod majákom Faro de Cap de Creus bezplatne.

Miesto na pláži

Miesto na pláži závisí od mesiaca, kedy sa na dovolenku na pobrežie Costa Brava vyberiete. My sme prišli v polovici augusta, teda počas najväčšieho návalu turistov. Avšak na vlastnej koži sme to nepociťovali. Pláže neboli preplnené, iba na niektorých sme boli v tesnej blízkosti so „susedmi“, ako napríklad v zátoke Cala Tulip, na ktorú sa zmestilo 10 rodín s plážovými uterákmi. Tí, ktorí sa nezmestili, sa rozložili na skalách popri zátoke.

Intímna zóna nebola veľmi dodržaná, ale po čase sme zistili, že ľudia po našom príchode okolo jednej hodiny začali postupne odchádzať a priestor medzi uterákmi sa začal zväčšovať. Všimla som si aj to, že málokto strávil na pláži celý deň ako my, teda okolo 6 hodín. Ľudia prišli, okúpali sa, posedeli a odišli. Zo začiatku preplnená pláž sa razom vyprázdnila. Situácia môže byť odlišná na rozlohou väčších plážach v okolí Barcelony, Valencie a Cadízu.

Pre koho je dovolenka na pobreží Costa Brava v prírodnom parku Cap de Creus?

1. Pre tých, ktorých baví byť každý deň na inej pláži.
  2. Ktorí si zoberú ruksak namiesto plážovej tašky a tenisky namiesto šľapiek. Flip-flopky si môžete pribaliť do ruksaku (ale v podstate ich nebudete potrebovať) a nezabudnite ani na topánky do vody a šnorchel.
  3. Pre všetkých, ktorí si nabalia niečo pod zub, aby vydržali na pláži čo najdlhšie. V zátokách prírodného parku Cap de Creus nie sú žiadne bufety na občerstvenie. Výnimku tvorí pláž v Platja de Portlligat.
  4. Ktorí majú deti staršie deti ako 4 roky. Predsa len, k niektorým zátokám vedie strmý kamenistý zjazd.
  5. Pre tých, ktorí vydržia bez slnečníka, iba so šiltovkou na hlave a deťom prinesú plážový stan.
Na plaz z Cadaques
Z obce Cadaqués sme sa prvý deň vybrali pešo na pláž Platja S’Alqueria Petita do Portlligat.

Kde sa ubytovať?

Ubytovanie s nádherným výhľadom na Cadaqués sme si rezervovali cez Booking. Názov apartmánu sa volá Es Volca (odkaz obsahuje zľavový kupón v hodnote 15 eur na ubytovanie) a od centra obce je vzdialené okolo 10 minút (dole kopcom sa ide rýchlejšie, ako hore kopcom). Apartmán na druhom poschodí je vhodný pre 2 osoby a je ideálny, ak si sem tam zvyknete pripraviť aj nejaké jedlo. Má totižto malú kuchynku. Raňajky s výhľadom na celú obec mali pre mňa nezameniteľné čaro.

Ranajky s vyhladom Cadaques Booking
Takéto raňajky s výhľadom na more a Cadaqués by som si dopriala každý deň. Aspoň 5 dní som si to užila.

Čím je známa obec Cadaqués?

• V Cadaqués, v štvrti Portlligat mal svoj uletený dom všestranný španielsky umelec Salvador Dalí. Odporúčam vám dopredu si rezervovať vstupenky do Casa Salvador Dalí. My sme sa rozhodli pre nočnú komentovanú návštevu (o 22:30 hod.) múzea „Teatro Museo Salvador Dalí“ v meste Figueres.
  • Od roku 1970 sa tu každý rok v lete koná hudobný festival Festival Internacional de Música de Cadaqués. My sme bohužiaľ prišli presne deň po jeho skončení.
  • Zúčastniť sa môžete aj trial závodu Sealight Camí de Llum na horských bicykloch a pokojne aj elektrických. Z obce Cadaqués sa smeruje do obce Collioure a späť.
  • Ďalšou známou udalosťou je aj Marnaton. Je to kombinácia behu (18 km) a plávania (5 km) z Roses do Cadaqués alebo 5 km šprint kombinovaný s 1,5 km plávania priamo v obci Cadaqués.

Muzeum Salvadora Daliho Figueres Girona
    Vstúpte do sveta španielskeho umelca Salvadora Dalího v jeho divadelnom múzeu vo Figueres. Klik na obrázok

Čo sme nestihli, to vám odporúčam

• Reštaurácia Can Tito, ktorá ponúka morské a iné špeciality
  • Nádherné pláže v El Port de La Selva a v Empuriabrava
    Klasické pieskové pláže v Roses

Ešte pár tipov

• Dvakrát sme si odskočili na večeru do hipsterskej uličky so zaujímavo dekorovanými podnikmi. Našim obľúbeným barom sa stal Embolic v Cadaqués, kde sme si objednali 3 taniere s tapasmi a ako vždy jedlo medzi sebou zdieľali.
  • Keď sme sa motali v uličkách Cadaquésu, narazili sme na obchodík, ktorého tovar presahoval na ulicu. Upútal ma hlavne drevenými výrobkami. Volá sa Sa Botiga a keď som vkročila dovnútra, zistila som, že je to obchod s dekoráciami a oblečením našej domácej Paquiti.
Sa Botiga Cadaques
Obchod našej domácej Sa Botiqa v uličkách mesta Cadaqués. Neodolala som tej malej rybe.

1. Pláž Platja S’Alqueria Petita (Costa Brava, Španielsko)

Miesto: Portlligat, Cadaqués
Vzdialenosť od Cadaqués: 25 min. pešo
Typ pláže: kamenistá

Z Cadaqués sme sa prvý deň päťdňovej dovolenky vydali popri ceste z Cadaqués až do štvrti Portlligat. Míňali sme klasické biele domčeky, z ktorých vykúkali komíny jednotného dizajnu a kamenisté zátoky. Usídlili sme sa nakoniec na pláži Platja S´Alqueria Petita, ktorá nás získala. Ohraničená skalnatými útesmi predstavovala bezpečný prístav na „zakotvenie“.

V zátoke Cala de Portlligat dokonca prenajímajú kajaky, na ktorých môžete podniknúť „výpravu“ po najbližších zátokách. V prípade zlého počasia vám odporúčam navštíviť dom Salvadora Dalího. Pár vstupeniek by malo byť k dispozícii aj priamo na mieste, ak teda nemáte rezerváciu. V Cala de Portlligat nájdete dokonca aj bar, čo je výnimka v tomto chránenom pásme Cap de Creus.

Dom Salvador Dali Portlligat Costa Brava
Všimnite si dve strieborné hlavy, ktoré vykúkajú z domu Salvadora Dalího.
Platja S'Alqueria Petita Cadaques
Pláž Platja S’Alqueria Petita Cadaques sa nachádza v blízkosti domu Salvadora Dalího.

2. Zátoka Cala Culip (Costa Brava, Španielsko)

Miesto: prírodný park Cap de Creus
Vzdialenosť od Cadaqués: 6,7 km/15 min.
Vzdialenosť od parkoviska Paraje de Tudela: 20 min. pešo

Cena parkovného: 5 eur celý deň

Typ pláže: kamenistá/po krajoch betón
Info: s kočíkom je možné zájsť k pláži po asfaltovej ceste a zniesť ho po schodoch k zátoke

Pôvodne sme sa vybrali k zátoke Cala Portaló, na druhej strane prírodnom parku Cap de Reus, ale keď nám na parkovisku oznámili, že nás čaká 40 minút pešej chôdze, hneď sme prehodnotili pôvodný plán. Veď sme boli nabalení ako „domingueros“, teda typickí Španieli, ktorí sa (v nedeľu) vyberú piknikovať na pláž.

Zaparkovali sme na parkovisku Paraje de Tudela (Paratge de Tudela po katalánsky) a vykročili k zátoke Cala Culip. Cesta v prírodnom parku aj s tisíc zastávkami na obdivovanie nádherných útvarov v skalách, ako aj s fotografovaním na každom rohu trvala (nakoniec) 40 minút. Bez problémov sa ju dá zvládnuť za 20 minút, ako sme sa o tom presvedčili cestou späť. Nezabudnite však, že parkovisko zatvárajú o siedmej hodine večer.

Parkovisko Paratge de Tudela Cap de Creus
Z bodu 17 (parkovisko Paratge de Tudela) sme sa po asfaltovej ceste vydali k pláži v zátoke Cala Culip (bod č. 9).
Vyhlad na Stredozemne more Cap de Creus
Po ceste som obdivovala nielen vyformované skaly v prírodnom parku Cap de Creus, ale aj výhľady na Stredozemné more.
Cala Culip Cap de Creus Costa Brava
Pláž v zátoke Cala Culip v prírodnom parku Cap de Creus na pobreží Costa Brava v Španielsku.

3. Zátoka Cala Fredosa (Costa Brava, Španielsko)

Miesto: maják Faro del Cap de Creus
Vzdialenosť od Cadaqués: 8,3 km/18 min.
Vzdialenosť od parkoviska: 600 m/10 min. pešo po červenej značke
Parkovanie pod majákom: zdarma
Typ pláže: kamenistá

Z majáku Faro del Cap de Creus sú nádherné výhľady na hornato vyformované pobrežie Costa Brava, ktoré obmýva Stredozemné more. Odtiaľto sa dá vyraziť na niekoľko pláži po vyznačených turistických značkách. Dve zátoky sú viditeľné voľným okom. Vzdialenejšia zátoka sa volá Cala Jugadora a tá bližšia bližšia, na ktorú sme sa vybrali ako dva kamzíky skákajúce zo skaly na skalu Cala Fredosa.

Cesta bola z väčšej časti vyšliapaná, ale miestami riskantná. Zabudnite preto na šľapky a obujte si tenisky. V zátoke sa dá vynikajúco zaplávať a pozorovať vodný svet so šnorchlom. Pláž tvoria veľké kusy kameňov, takže o vylihovaní sa veľmi nedá rozprávať. Túto zátoku odporúčam pre bezpečnosť navštíviť s deťmi staršími viac ako 6 rokov. Vychodený turistický chodník na konci zmizne a prejsť treba cez skalnatý útes.

Majak Faro del Cap de Creus
Zaparkujete pod týmto majákom Faro del Cap de Creus a vydáte sa k vyhliadke, odkiaľ je nádherný výhľad na pobrežie Costa Brava.
Pohlad na zatoku Cala Fredosa Cap de Creus
Pohľad na zátoku Cala Fredosa, kde kotví pár lodí.
Andreita Miklas a tenisky na nohach Costa Brava Spanielsko
Takto chodím obutá k zátokám v prírodnom parku Cap de Creus (Španielsko).

4. Pláž Sa Conca (Costa Brava, Španielsko)

Miesto: Cadaqués
Vzdialenosť od centra Cadaqués:
1,3 km/17 min.
Typ pláže: kamenistá

Štvrtý deň dovolenky sme si doobeda vyčlenili na motanie sa v uličkách obce Cadaqués. Ani sme nevedeli, že rovnaký plán má aj viacero ďalších dovolenkárov. Silný vietor pripútal všetkých v obci. Úzke uličky, zaujímavé obchodíky, ktorých tovar sa predával až na ulici, farebné rámy na oknách a spiace mačky na verande. To je Cadaqués. Ak sa presýtite obchodov, potom vám odporúčam prejsť sa popri mestskej pláži a vybrať si jeden z barov, kde si môžete objednať tinto de verano alebo pivo. Možno sa vám pri objednaní zíde pár španielskych slovíčok, tak si pokojne otvorte praktický slovník: Španielčina na dovolenku.

Ako sme prechádzali popri mestskej pláži, stali sme sa svedkami nemilého počinu vetra, ktorý privial pravdepodobne slabo upevnenú loď až k pobrežiu a tam ju pomaly demoloval o obrovské kamene. Majiteľ sa k lodi nehlásil a tak tam smutne zostala stáť ako stroskotanec na ostrove, až do nasledujúceho dňa. Poobede ustál vietor, slniečko sa schovalo za mraky, ale aj napriek tomu sme sa vybrali, avšak bez fotoaparátu, do chránenej zátoky Sa Conca. Vlny boli jemnejšie, ale zato prístup do vody veľmi kamenistý.

Andreita Miklas Cadaques
Pohľad na mestskú pláž v Cadaqués na pobreží Costa Brava v Španielsku.
Salvador Dali pri mestskej plazi Cadaques
Španielsky umelec Salvador Dalí má aj svoju sochu na pláži Playa de Cadaqués.
Pohlad z vysky Cadaques
Pohľad na mestskú promenádu v obci Cadaqués.

5. Pláž Platja de Sant Lluís (Costa Brava, Španielsko)

Miesto: prírodný park „Parque natural de Cap de Creus“
Vzdialenosť od Cadaqués: 4,6 km/11 min.
Vzdialenosť od parkoviska: 900 m od parkoviska/25 min. pešo
Parkovanie pri Mirador info. Parking (označenie na Google Maps): zdarma
Typ pláže: Kamenistá pláž/nudistická

Keď fúka do chrbta Cadaquésu, na pláži Plajta de Sant Lluís (po katalánsky) je pokoj, pretože je z obidvoch strán chránená. Keďže domáci vedia poradiť najlepšie, tak posledný dovolenkový deň sme sa pred silným vetrom skryli v tejto zátoke neďaleko obce Cadaqués. Auto sme zaparkovali na vyhliadkovom kopci pri „mirador“, kde nás silou vetra skoro odvialo na úplne opačnú stranu prírodného parku Cap de Creus na pobreží Costa Brava. Vetrisko však postupne utíchal, ako sme postupne zostupovali strmým kopcom ku kamenistej nudistickej pláži.

Platja de Sant Lluis Costa Brava
Výhľad na hornaté pobrežie Costa Brava z parkoviska – Mirador v Cap de Creus.
Vyhlad na plaz Platja de Sant Lluis
Výhľad na nudistickú pláž Platja de Sant Lluis na pobreží Costa Brava.
Plaz Sant Lluis zblízka
Pláž Platja de SAnt Lluís pri Cadaqués.

2 thoughts on “Španielsko: 5 najkrajších pláží na Costa Brava pri Cadaqués”